Jak pisać dla kobiet?

Jak pisać dla kobiet?

Nie ma co ukrywać – większość internautów stanowią kobiety. Panie są również bardziej aktywne w Sieci – chętniej komentują, udzielają się na forach i w serwisach społecznościowych. Jak pisać tekst, żeby panie czytały go z przyjemnością i rozumiały „o co chodzi”?

Naukowcy z USA i Izraela udowodnili, że istnieje coś takiego jak sposób pisania kobiet i mężczyzn. Przy pomocy stworzonego przez nich algorytmu, można z 80-cio procentową dokładnością określić płeć autora/autorki tekstu.

Mężczyznom nieraz  wydaje się, że panie mówią do nich po prostu  innym języku – i częstokroć mają rację. Dla redaktora czy copywritera – mężczyzny – to całkiem poważny problem. Zleceniodawcy stosują w tym przypadku proste rozumowani e- najlepiej dla kobiet napisze kobieta, najlepiej dla mężczyzn napisze mężczyzna. Pisania kobiecego (i męskiego) można się jednak nauczyć – wystarczy poćwiczyć.

Pisanie kobiece a pisanie męskie
Każdy, kto poszukiwał odpowiedzi na temat: czym różni się pisanie dla kobiet od pisania dla mężczyzn, przerobił to już kilka razy.

Niemal słownikowo można podać, że pisanie dla kobiet jest nacechowane emocjonalnością (wyrazy: kocham cię, lubi, obojętny itp.), oparte na osobistym wrażeniu. Z kolei pisanie dla mężczyzn na charakter niemalże techniczny – cechuje się podziałem na „czarne i białe”, liczą się przede wszystkim fakty.
I co z tego wynika? Jak na razie to tylko teoria, ale przedstawię Wam 2 teksty:

Tekst nr 1:

Sądzę, że w tej sukience zachwycisz wszystkich gości na przyjęciu. Starannie wykończona, uszyta z delikatnego materiału kreacja sprawi, że poczujesz się w niej  naprawdę kobieco. Tak jak ja.

Tekst nr 2:

Jeansy barwione są w nowej technologii xxx, dzięki czemu przez długi czas nie stracą koloru. Podwójne szwy i nowoczesne wykonanie sprawiają, że nadają się zarówno do pracy jak i na spotkania w gronie znajomych.

Warto od razu podkreślić, że  mężczyźni i kobiety (zazwyczaj) rozumieją pisanie kobiece i męskie (z wyjątkiem literatury kobiecej i męskiej pornografii ;)). Jednak znajomość tego typu podejścia jest bardzo przydatna w serwisach skierowanych do pań, przy tworzeniu tekstów do katalogów, sklepów internetowych itd.

Pisanie dla kobiet jest nastawione przede wszystkim na efekt, jakim jest wytworzenie poczucia bliskości. Dlatego w tekstach skierowanych do kobiet powinno się pojawiać dużo zaimków (osobowych, dzierżawczych itd.) Ten prosty zabieg sprawia, że tekst można czytać jak prywatną korespondencję – dochodzi do nawiązania relacji między autorem a odbiorcą.

Użycie zaimków bardzo często pozwala na określenie „płci” przedmiotu. Dlatego kobieta będzie o sukience mówić jako „o niej”, zaś mężczyzna będzie wskazywać przede wszystkim na jej cechy. Osobowość sukienki w ogóle nas nie interesuje – skupiamy się na materiale, kolorze, kroju i cenie.

Relacje są tym, w czym panie czują się „jak ryba w wodzie”. Dlatego też nawet przy opisywaniu przedmiotu/usługi warto podkreślać  jej „relacyjność”. Owszem, „dane techniczne” również są ważne, jednak w przypadku pań lepiej skupić się na tym  czy sukienka (jeśli już używam tego przykładu) jest modna, na jakie sytuacje się nadaje, jak będzie się w niej czuła jej właścicielka itd.

Zasadniczą cechą – o której wspomnieliśmy wyżej – jest wytworzenie w tekście atmosfery bliskości i zrozumienia potrzeb. To co „nie przejdzie” w przypadku panów (spróbujcie napisać facetowi, że „koledzy pękną z zazdrości” albo „nowa zapalniczka doda Ci szyku w towarzystwie”), znakomicie sprawdza się w przypadki pań.  Prosty przykład: panie piszą tekst z punktu widzenia „ja/my”, zaś panowie – „on/oni”.

Panie bardzo dobrze posługują się „pojęciami rozmytymi”, z którymi panowie często mają kłopot. Przykładem mogą być chociażby wyrażenia „blisko, daleko”, które często występują w kobiecych tekstach. Tymczasem mężczyźni starają się maksymalnie precyzować opisy, np. poprzez podawanie odległości w metrach lub kilometrach.

Co jeszcze charakteryzuje kobiece teksty? Poniżej kilka cech, które z pewnością warto zapamiętać.

- Zdania złożone – mężczyźni wolą używać zdań prostych
- Czasowniki ruchu – pływać, chodzić, zwiedzać, maszerować itd. Znacznie częściej występują w języku pań niż panów.
- Pytania dodane- np. ładna sukienka, prawda? Żaden mężczyzna tak nie powie :)
- Określenie kolorów – dla mężczyzny jeansy są niebieskie, dla kobiety – błękitne, granatowe itd. Panowie, strzeżcie się ignorancji w sprawach kolorystycznych
- Odwoływanie się do własnych stanów emocjonalnych – np. byłabym zdziwiona, gdybyś nie kupiła tej sukienki.
- Intensyfikatory przysłówków – za tym mądrym określeniem kryją się zwroty typu: tak bardzo, ogromnie dużo itd.
- Niepewność/dbałość o słowo – naukowcy zajmujący się językiem, kłócą się o to, czego „objawem” jest używanie zwrotów takich jak: przypuszczam, wydaje mi się że, raczej, dość, myślę że… – ja nie będę stawał po niczyjej stronie :)

Ostateczny test poprawności „kobiecego” stylu pisania zawsze jest jeden – dać tekst do przeczytania kobiecie :)

——————–

Photo by lauralucia/www.sxc.hu

Komentarze

About the Author

Bartek Brzoskowski - Moją pasją są przede wszystkim social media - media społecznościowe... w praktyce. Zajmuję się koncepcjami komunikacji, marketingiem internetowym i marką w sieci. Kreuję, przygotowuję i egzekwuję. Kontakt: bartek@brzoskowski.pl